دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: بی‌تردید، اجتماع شیعیان در اربعین حسینی، بی‌نظیرترین تجمع انسانی در دنیاست؛ اجتماعی که در تاریخ، ممتاز و در دنیا مثال‌زدنی است.

پیاده روی اربعین

درست است كه رسانه‌هاي غرض‌ورز جهاني، در اين سال‌ها كوشيده‌اند به هر نحو ممكن اين پديده شگفت‌انگيز را زير تيغ سانسور و بايكوت رسانه‌اي، كم اثر و بي‌اهميت جلوه دهند، اما تحليلگران منصف مي‌دانند چه اعجوبه‌اي در حال رخ دادن است. از هر زاويه كه به اين مسئله پرداخته شود، عقل محاسبه‌گر، مدهوش و احساس پاك و زلال آدميزاد، برانگيخته مي‌شود.

2عنصر در اين اجتماع بيش از پيش بر شگفتي تحليلگران مي‌افزايد؛ نخست عنصر «اقتصاد اربعين» است و عنصر دوم، «امنيت در اربعين» است.

شهروندان شهرهاي زيارتي يا مناطق توريستي بيشتر عمق اين تحليل را خواهند فهميد كه چطور ممكن است ظرف چند هفته، جمعيتي ميليوني وارد يك منطقه متمركز و كم مساحت بشود و پس از آن هيچ كمبود، بحران و يا قحطي رخ ندهد. جالب‌تر آنكه در مديريت اين خدمت‌رساني، دولت‌ها و حاكميت‌ها نقش چنداني ندارند و يگانه قهرمان اين افتخار، مردمان عاشق و واله حسين‌اند.

صدها ميليون وعده غذايي با كيفيت و تنوع بسيار، در سراسر مسير زائران توزيع مي‌شود. هيچ زائري را نديده‌ايم كه بگويد من در تهيه غذا مشكل داشتم. همه جا صحبت از وفور نعمت مي‌شود. مهم‌تر اينكه تمام زوار مي‌گويند اين وعده‌هاي غذايي با عزت و احترام در اختيارشان گذاشته شده است. چه بسا زوار اربعين براي صرف يك وعده غذايي حتي در منزلشان اينچنين تكريم نشده باشند اما در اين مسير مرموز، ميزبانان عراقي به رهگذران حسيني التماس مي‌كنند كه افتخار داده و منت نهاده، دعوت آنها را بپذيرند.

عنصر دوم امنيت در اين اجتماع انساني است. بارها ديده‌ايم كه در يك اتوبوس وقتي ازدحام جمعيت پيش مي‌آيد پرخاش‌ها و ناله‌ها آغاز مي‌شود، پاها لگد مي‌شود، بدن‌ها كوفته مي‌شود، اما در اين اجتماع عظيم انساني همه در صحت و سلامت مي‌روند و بر مي‌گردند. همه رفتارها ايثارگرانه و همه احساسات محبت‌ورزانه مي‌شود. آنچنان امنيت بر اين فضا حاكم مي‌شود كه حتي غيرشيعيان اعم از برادران اهل تسنن، نصراني‌ها و يهودي‌ها در اين اجتماع نقشي براي خود مي‌يابند و به مراد دل خود مي‌رسند.

اربعين ماجراي عشق است و عقل محاسبه‌گر مادي‌نگر در تحليل آن، پاي در گل مي‌ماند.

کد خبر 314782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha